Valparna är här!

Igår föddes vår D-kull, Dansk-svensk gårdshund. Vi lever i ett lyckorus/valprus just nu! Fyra tikar och två hanar. Hanarna söker familj och eventuellt en av tikarna. Alla valpar är trefärgade med lång svans. Vid intresse hör av dig till info(at)skadi.se.

Vi vill att våra valpköpare hälsoundersöker hundarna efter 1 års ålder med HD röntgen, patella och tandstatus. Vi söker hem där hundarna får stimulans genom viltspår, rallylydnad och liknade aktiviteter. Och/eller ett aktivt friluftsliv. De är en del av sin nya familj!

Skadis Dina av Stockmosse
Skadis Dag från Stockmossen
Skadis Dimma av Stockmosse
Skadis Delling Från Stockmossen
Skadis Disa av Stockmosse
Skadis Droppe av Stockmosse

 

Valpar, valpar, valpar

Besökte veterinär Linda-Marie som kunde bekräfta Loppans dräktighet, men som även räknade hur många valpar det blir och att hjärtat slog hos alla! Mirakel! Det blir många valpar, sju tror vi. Så nu hoppas vi att allt går bra! Bästa Loppan som givetvis var som en prinsessa i sin vagga under ultraljudet. Underbara hund <3

Valparna beräknas födas i början på augusti och är redo för flytt i slutet på september.

Inavelsgrad 0,4% och HD index 107

På bilderna Totte (Stockmossens Zebbe) den blivande pappan.

Tre och fyra månader….och lite annat

Idag blir Tundras valpar Bror aka Enzo, Boel aka Girjas, Bodil aka Aska och Björg aka Lava fyra månader. Tiden går fort och här hemma växer Lava som bara den. Hittills har hon varit lös på gården men nu gäller träning för turerna har börjat bli längre och visst, det är trafikerat här så man får vara försiktig.

Pojkarna C, Cnö aka Litti, Ceger aka Tino, Ctorm aka Rudy, Cindre aka Felix och Ckirner aka Leo blir tre månader imorgon. Nu är det vaccindags för alla.

Tomt är det här hemma efter flytten men vi är glada för alla fina hem!

Leo med sin mormorsmor Charm aka Eska
Leo med sin mormorsmor Charm aka Eska

 

 

 

 

 

 

Under juli månad har det hänt en hel del. Vi fick besök av Skadis Bussiga Bauge Carlsson aka Pyry med familj. De hann även träffa valparna.

Lilla Ctorm flyttar till morbror Skadis Absoluta-Atle aka Hupi så honom fick vi också träffa.

Lite utställningar och utflykter har vi hunnit med men det kommer i separata inlägg.

Loppan är parad

Efter en låång väntan på löpstart, ett utdragt löp som resulterade i flera ombokningar av flyg och flera progesteronprov så kom vi oss iväg till Uppsala på dejt med Skogssorkens Julius aka Julle till vardags. Tycke uppstod direkt kan man säga och här hittar ni Julle på Familjen Campells egen hemsida http://scu926c.weebly.com/se-uch-skogsorkens-julius.html Julle kompletterar Loppan bra, något mindre 35 cm mot hennes 37 cm. Vackra, mörka ögon och ett fartfyllt temperament som vi tror passar då Loppan är en cool tjej, smart hund som är mer lugn i sitt sätt. Båda är fulltandade med saxbett, Loppan har gått BPH och Julle kommer också att göra det. Loppan har patella ua och PLL test clear, båda har HD B och avelsindex för kombinationen är 100. Inavelsgrad 0.4% och Julle är SE UCH och Loppan Excellent i unghundsklass. Bilden nedan ser ni Julle med sin kompis Jalle (brun/vit) som vi besökte i rasmontern på Stockholms hundmässa.

julleohjalmar

stamtavla

Liten nyhetsuppdatering

Först så har Billing (Skadis Beundrade Billing Carlsson) gjort tävlingspremiär med rallylydnad 83 poäng och godkänt resultat. Han har även startat i agilityklass smimage image image image imageall men blev diskad. Utställningspremiär i Avesta för domare Elizabet Janzon med ett excellent och 1:a UKKL! Härligt!

Vi har hälsat på ett par av Tundras valpar Agnar och Arv aka Sigge. Så skoj att se hur de utvecklas. Agnar har ändrat färg till mera rött än brunt och Sigge är en snygg buse…Tack till familjerna för att vi fick titta in.